måndag 21 februari 2011

Nu får det vara nog!


Här är en bild på ett bra och ett mindre bra knä

Jag är så trött på sjukvården så jag har faktiskt bestämt mig för att inte gå dit något mer. Idag var jag hos ortopeden med mina krasande knän som i nuläget gör så ont att jag har problem att gå i trappor. Jag använder inte gärna klackskor längre, inte ens när jag går ut och festar då jag inte kan gå när jag har dansat en stund på grund av smärtor i knäna. Att gå på stan i mer än 2 timmar är inte heller speciellt frestande.

När jag var yngre ca 12 år och sökte för knäna fick jag till svar att det var både växtvärk + att de sa att jag var överviktig och att det är därför jag har ont i knäna. Idag tror jag knappast mina smärtor i knäna beror på vare sig växtvärk eller övervikt.

Svaret jag fick som snart 20 åring av ortopeden idag var att "det kan vara brosket" eller "det kan vara minisken". Man har gjort en vanlig röntgen för att utesluta ledbanden då jag tydligen har överrörliga knän men de ser fina ut. Ortopeden sa att om man har problem med brosket så är det oftast någonting som har gått i arv. Jag förklarade för ortopeden att vi har knäproblem i släkten och att det därför kanske finns en risk för att jag har fått samma. Men nejdå är man en tjej i 20 års åldern finns det ingen risk att man har knäproblem tyckte han. Även fast han konstaterade att mina knän inte alls låter normala när jag går samt att dom ömmar.

Skulle det nu visa sig att det är brosket det är fel på skulle jag få vänta tills jag är ca 50 år med att få hjälp. Det man gör då är att man planterar in ett "nytt knä" som håller i ca 20år. Skulle det däremot vara minisken som bråkar kan man operera det i dagsläget. Men den här ortopeden tycker inte att det är relevant att göra en titthålsoperation för att se vilket av dessa två alternativ som är fel på just mig. Däremot sa han till mig att försöka låta bli att gå på asfalt samt att ha ett par riktigt bra skor med bra stötdämpare i. Man bor i sthlm och vart i helvete finns det vägar som inte är asfalterade? Det vore en sak om han hade frågat om jag brukar jogga och att jag då kunde försöka undvika asfalterade löparrundor.

Men men jag är inte ett dugg förvånad, jag får väl börja leka "inte nudda asfalten" när jag går omkring här i stan haha xD

Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar