tisdag 8 mars 2011

Fettisdagen


En liten bild någonstans på Järvafältet från min promenad :)

Hej på er alla fina läsare!

Idag är det fettisdagen men det skulle man inte kunna tro då dagen började med en promenad på 110 minuter. Jag har ingen aning om hur långt jag gick då jag gick en runda där jag inte hade någon aning om vart jag var utan jag bara gick haha. Tillslut blev jag däremot tvungen att fråga en tant vart jag skulle gå för annars vet jag inte vart jag hade hamnat haha :) Men men nu har jag upptäckt mer av Järfälla i ett soligt format :)

Då jag sen tidigare vet att jag går ca 7,2km/h så har jag förbränt 805 kalorier på min promenad, de känns toppen! om du också vill veta hur många kalorier du förbränner kan du gå in på denna gratissida och kolla upp det jätteenkelt!

http://www.viktvakten.se/kaloriraknare_rakna_kalorier.htm

Just nu gör jag inte så värst mycket, kom precis hem från affären. Jag har inhandlat lite till mina semlor jag skall baka. Det är inte vilka semlor som helst utan det är nyttiga semlor ;)
Jag tänkte att jag skulle vara lite snäll och lägga ut receptet ifall det är någon av er där ute som vill testa det, så här kommer det :)

Nyttigare semlor för 4 personer

Bullen:
25 g smält margarin
1 1/4 dl minimjölk
12,5 g jäst (det blåa paketet)
1/2 dl kesella kvarg 1%
1 tsk malen kardemumma
1/2 dl sötningsmedel
4-5 dl grovt rågmjöl

Fyllning:
Marsansås (tycker jag är godast)
Vispad grädde där jag brukar blanda i lite vaniljsocker

Gör såhär:
*Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt det svalna till set är fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll sedan i det smälta smöret och mjölken där. Rör om tills jästen har smälts ned. Släng i kesellan, kardemumman, sötningsmedlet och rör om. Blanda i mjölet men lite i taget tills degen blir fast men ändå kladdig. Resten av mjölet används senare.

*Låt sedan degen jäsa under en bakhandduk i 30 minuter.

*Sätt ugnen på 250 C

*Baka ut bullarna i lagom storlek (4 st) och låt dem sedan jäsa under en handduk igen (20 min).

*Pensla på bullarna med ett handvispat ägg och stoppa sedan in dem i ugnen. grädda dem i 5-6 minuter.

*Ta ut bullarna och låt dem svalna. Skär sedan av bullen den övre delen till ett lock och gröpa ur den undre delen till en liten skål. Fyll sedan ut gröpningen med marsansåsen, släng på en klick grädde ovanpå och tillsist på med locket. Dekorera gärna med lite vaniljsocker ovanpå locket.

*Nu är bullarna klara för att ätas, MUMS!

Nu måste jag fortsätta ta hand om mitt bakande ;)

Puss och kram på er

1 kommentar:

  1. Hej där! Läste din kommentar och visst känns det förjävligt ibland när man verkligen kämpar! Såg att du använde dig av viktvakten.se Jag kan starkt rekommendera livestrong.com finns även som app till iphone vilket är super smidigt om man har en sån!

    kämpa på!/a

    SvaraRadera